Eten en drinken 2-3 jaar

Tegenwoordig zijn er enorm veel hapjes, snacks en drankjes op de markt speciaal voor kleine kinderen. Dit betekent echter niet dat al deze hapjes ook gezond zijn. Sommige zitten boordevol calorieën, suikers of vetten. En ze geven een vol gevoel, waardoor een kind geen trek meer heeft in lunch of avondeten. Kijk dus goed op de verpakking voordat je het aan je kind geeft en vraag het bij twijfel op het consultatiebureau. Het is belangrijk dat je kind in deze periode went aan een verantwoord voedingspatroon. Dat bevordert gezond eetgedrag op latere leeftijd.

Overgewicht

Bij kinderen jonger dan twee jaar kun je nog niet objectief vaststellen of je kind overgewicht heeft. Aan de hand van de groeicurve kun je zien of je kind boven of onder het gemiddelde gewicht zit. Door de lichaamsbouw, leeftijd en lichamelijke
activiteit schommelt het gewicht. Zodra je kind gaat lopen en zijn babyvet verliest, krijg je er beter zicht op of je kind te zwaar is. Bespreek de groeicurve altijd op het consultatiebureau. Daar kan worden aangeven of het nodig is om het eetpatroon van je kind te veranderen.

Eetdagboek

Je kindje is nog te jong om zelf zijn eten te pakken. Alles wat hij binnen krijgt, heeft hij aangeboden gekregen. Als je twijfels hebt of je kindje misschien te veel of te weinig eten krijgt, is het verstandig om een soort eetdagboek bij te houden met wat je kind op een dag binnenkrijgt. Als je dit ongeveer twee weken bijhoudt, inclusief de weekenden, heb je een goed beeld van het eetpatroon van je kind. Ook kun je dit dagboek aan de verpleegkundige JGZ of de consultatiebureau-arts laten zien. Zij kan je adviseren over eventuele aanpassingen in het eetpatroon van je kind.