Slaapproblemen 2-4 jaar

Slapen is gezond. Je komt tot rust en je hersenen kunnen alles verwerken wat er die dag is gebeurd. Een kind dat voldoende slaapt, groeit beter, kan zich beter concentreren en wordt minder snel ziek omdat zijn weerstand hoger is. Kinderen die te weinig slapen, zijn vaak erg druk, gaan minder goed luisteren en huilen sneller als er iets niet helemaal gaat zoals zij dat zouden willen. Kortom: op tijd naar bed en voldoende rust en slaap is voor alle gezinsleden belangrijk. Het komt de gezelligheid en gezondheid binnen het gezin ten goede.

Oorzaken slaapproblemen

Maar wat als je kind niet goed kan of wil slapen? Vaak staat een slaapprobleem niet op zichzelf, maar is het onderdeel van meerdere problemen. Allereerst kunnen er medische oorzaken zijn. Ziekte, pijn, een been in het gips: het maakt het slapen er niet gemakkelijker op. Emotionele spanningen zijn een andere oorzaak waardoor kinderen (en volwassenen) slecht kunnen slapen. Ruzie met of tussen ouders of met een vriendje, gepest worden, een huisdier dat is overleden: een kind zoekt een moment om dit te verwerken. Overdag is vaak afleiding door spelen en het leven van alledag. ’s Nachts heeft je kind opeens tijd om dingen tot zich door te laten dringen. Hij is nog niet in staat om zich hiervoor af te sluiten en kan angstig of emotioneel worden.

Stressperioden

Veel slaapproblemen ontstaan in stressperioden. Je wilt als ouder je kind extra troosten omdat hij iets vervelends meemaakt. Laat merken dat je er bent, zonder ’s nachts al te veel aandacht te geven. Zorg ervoor dat je zoon of dochter overdag tijd, ruimte en gelegenheid krijgt en maakt om te praten over wat er allemaal speelt in zijn of haar leventje.

Verstoord slaappatroon

Een verstoord slaappatroon kan ook een oorzaak zijn voor nachtelijke problemen. Een kind dat moe uit school komt, kan gebaat zijn bij een dutje. Het kan ook zijn dat hij dan teveel slaapt en ’s avonds niet moe genoeg is om goed in slaap te komen. Dan is het misschien beter om uit school iets rustigs te doen, vroeg te eten en je kind extra vroeg naar bed te laten gaan.

Enge dromen

Je zoon of dochter kan ook wakker schrikken door enge dromen. Zeker voor kinderen jonger dan zeven jaar, is een nachtmerrie een angstige ervaring. Op zo’n moment is het goed om te laten merken dat je er bent en je kind te troosten. Probeer te voorkomen dat je je kind uit bed moet halen. Ook is het belangrijk om de angst serieus te nemen. Misschien is het nodig om de monsters samen weg te jagen of samen te kijken naar de oorzaak van de enge droom. Jonge kinderen (jonger dan zes) kunnen ook nachtangsten hebben. Ook dan is een kind aan het gillen of huilen. Het verschil met een nachtmerrie is dat een kind niet wakker wordt en zich de volgende dag niets kan herinneren van het voorval. Je kind ontgroeit deze nachtangsten vanzelf.