Non-verbal Learning Disability (NLD)

NLD is de afkorting voor Non-verbal Learning Disability. Heeft je zoon of dochter NLD? Dan heeft het moeite met het koppelen van woorden en beelden. Informatie die een jongere in woorden krijgt aangeboden en vaak wordt herhaald, verwerkt het beter dan informatie in beelden. Overigens kunnen jongeren met NLD wel goed lezen.

Moeite met oorzaak-gevolg

Bij jongeren met NLD is de score voor verbale intelligentie (spraak) duidelijk hoger dan de score voor ruimtelijk inzicht. Dit kan betekenen dat je kind moeite heeft met het leggen van oorzaak-gevolg relaties, de reken- en schrijfvaardigheid, of werktempo. Het lastige is dat deze jongeren zich prima kunnen uitdrukken. Daardoor kan het snel voorkomen dat deze jongeren te moeilijke taken en opdrachten krijgen en daardoor moeilijkheden krijgen op school.

Heeft je kind de boodschap begrepen?

Ruimtelijke of motorische opdrachten zijn niet het meest geschikt voor jongeren met NLD. Situaties die vragen om een creatieve probleemoplossing zijn lastig. Je kind snapt de onderlinge communicatie niet goed en kan niet snel genoeg verbanden leggen. In school- of werksituaties is het dan ook van belang dat er gebruik wordt gemaakt van verschillende vormen om een opdracht uit te leggen. Ook is het belangrijk dat iemand nagaat of je zoon of dochter de boodschap goed heeft begrepen.

Links over dit onderwerp


www.balansdigitaal.nl
vereniging voor ouders van kinderen met leer-, ontwikkelings- en gedragstoornissen.

www.kcco.nl
Website van CrossOver voor jongeren, handicap en werk. Dit Kenniscentrum maakt informatie toegankelijk voor jongeren met een arbeidshandicap. De site biedt links naar informatieve sites en patiënten- en belangenverenigingen op het gebied van diverse lichamelijke of verstandelijke beperkingen. Ook vind je hier links naar werkprojecten, publicaties, onderwijs en beperkingen en ervaringsverhalen